N-VA: Renate Hufkens

6 Apr
Renate Hufkens

Renate Hufkens

Jong, vlot en vol vuur over N-VA. Dat is Renate Hufkens. Waar komt die politieke passie vandaan? Renate spreekt honderduit over haar allereerste gemeenteraad, Leuven en de plaats van politiek in haar leven.

(Li’s Verheyden)

Paplepel
Politiek engagement zit in Renates bloed. Haar vader was actief bij de vakbond. “Luisteren naar mensen en hun belangen verdedigen, dat zit er van jongsaf in”, glimlacht de politica. Mensen en groepen intrigeerden haar. De keuze voor sociologie was dan ook snel gemaakt. Maar eens achter de boeken, ontdekte Renate dat het politieke luik van de opleiding haar meer lag. Ze werd lid van N-VA en kon in 2009 als parlementair medewerker van Tine Eerlingen aan de slag. Tegenwoordig werkt ze op het kabinet van Geert Bourgeois waar ze op een intensieve manier het beleid mee vorm kan geven. “Ik ben wel gehecht aan mijn Vlaamse identiteit, maar dat is niet de voornaamste reden waarom ik in het verhaal van N-VA geloof. Mijn vader is een economische liberalist. En ik ben ervan overtuigd dat we die liberale ideeën beter kunnen waarmaken in een land waar de Vlaamse rol groter is. Mijn papa is intussen ook bekeerd.”

De eerste keer
Renate was al enkele jaren actief bij de Leuvense afdeling als ondervoorzitter voor ze verkozen werd. “Drie jaar heb ik mee aan die kar getrokken en N-VA mee op de kaart gezet. Ik denk dat de verkiezingen wel aantonen dat we daarin geslaagd zijn. Maar nu ik een mandaat opneem in de gemeenteraad, zet ik een stapje terug. Ondervoorzitter blijven zou veel te druk worden. Ik doe liever een ding goed, in plaats van alles half.” Haar eerste gemeenteraad was overweldigend voor de jonge politica. “Het duurde een tijdje voor het effectief tot me doordrong dat ik verkozen was. Die eerste echte gemeenteraad was voor mij een les in nederigheid. Ik stond daar, ervaringloos tussen die grote tenoren. De lat lag onmiddellijk hoog.”

Leuvense politiek
De politica is blij met haar plekje in het Leuvense politieke landschap. Gemeentepolitiek vindt ze namelijk heel dankbaar. “Je houdt een band met de mensen en je werkt over heel concrete zaken. Het werk dat we verrichten in het parlement en op het kabinet is ook heel belangrijk maar minder tastbaar. Niet dat ik alle problemen van elke Leuvenaar kan oplossen, maar ik kan ze op z’n minst al aankaarten. De sterkste politici zijn volgens mij dan ook die figuren die nog beseffen dat er een leven is buiten de politiek. Je moet voeling blijven houden met niet-politieke mensen. Je moet blijven weten wat hen bezighoudt.”

Vrije tijd
Nochtans is Renate Hufkens ook op haar werk bezig met politiek. Maar ze vindt het leuk en interessant dat haar werk en vrije tijd in elkaar overlopen. Want ja, de gemeenteraad, dat betekent vrije tijd voor haar. “Als het een plicht zou zijn, zou ik niet goed bezig zijn. Nee, politiek is een soort roeping voor mij, iets met een hoger doel. Dat doe ik niet voor mezelf alleen. Soms kom ik thuis van een lange werkdag en word ik een half uur later op een commissievergadering verwacht. Dan is het niet altijd even gemakkelijk om de deur weer uit te stappen. Maar eens ik er ben, geeft het me veel voldoening om elke keer weer bij te leren en om beleid te kunnen bijsturen. Ik doe het zo graag.”

Intensief
Deels wist de jonge politica wel wat haar te wachten zou staan, maar gemeenteraadslid zijn is toch intensiever dan gedacht. Een goede agenda is goud waard. Maar ze heeft het er ook soms moeilijk mee dat ze voortdurend wordt aangesproken omdat ze politica is. “Mensen denken vaak dat je over alles iets weet en over elk onderwerp iets te zeggen hebt. Maar soms ben ik ook gewoon Renate die op café een pint wil drinken en flauwe moppen tapt. Dat wil niet zeggen dat mensen mij niet mogen aanspreken. Ik vind dat contact met de mensen net zo belangrijk, maar soms is het gewoon eventjes teveel.”

Wat als…N-VA niet bestond?
“Dan richt ik mijn eigen partij op. Een partij los die niet gebonden is aan een zuil. Het middenveld is belangrijk maar hoeft niet gecentraliseerd te worden. Politiek is geen vakbond of ziekenfonds. Het zou een partij zijn die luistert naar de mensen op straat, een partij vanuit de onderbuik.” Maar daar is voorlopig geen sprake van. Renate is gelukkig bij N-VA.

Wil je meer weten over Renate Hufkens? Volgende week ontdek je welke antwoorden ze op enkele politieke vraagstukken formuleert.

Laat een antwoord achter...

